5/5 - (1 امتیاز)

دستگاه برش لیزر cnc لیزر میکروجت هدایت کننده‌ی پرتو لیزر در دستگاه برش لیزر است و میکروجت یا واترجت با فشار کم مسیر پرتو را منسجم می‌کند. کار اصلی دستگاه لیزر برش و وظیفه‌ی واترجت هدایت لیزر است. همچون عمل بازتابی که در فیبر نوری اتفاق می‌افتد، واترجت هم به سبب بازتاب داخلی صورت می‌پذیرد. لیزر میکروجت اثرات مخرب برش را از بین برده و سطح جسم را خنک می‌کند.

حدود سال 1892، جین دانیل کلادون، به این نتیجه رسید که با عبور پرتوی نور از مجرای باریک مخزنی که آب از آن به بیرون می‌ریزد، نور نیز همراه با آب خم خواهد شد. سپس در سال 1993، دانشمندان سوئیسی موفق به ساخت واترجت یا میکروجت شدند.

دستگاه برش لیزر cnc
دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر cnc چطور کار می‌کند؟

در دستگاه برش لیزر cnc ، لوله‌های هدایت ‌کننده پرتو لیزر را به اتاقکی می‌رسانند که انباشه از آب با فشار بالاست. طراحی این سازه به شکلی است که پرتو با انرژی فوق‌العاده زیاد به میکروجت می‌رسد. برون‌ریزی واترجت سبب هدف‌مندی پرتو لیزر می‌شود و در واقع به آن انسجام و جهت می‌دهد.

این عملکرد دقیقا مشابه فیبر نوری شیشه‌ای است. به دلیل بهره‌گیری از لیزر پالسی و عملکرد مداوم و پیوسته‌ی واترجت، جسم مورد برش به سرعت خنک می‌شود در نتیجه شاهد کاری خواهیم بود که به شدت باریک، تمیز، موازی و بدون هیچ اثر گرمادیدگی است.

در دستگاه برش لیزر cnc از لیزر جامد پالسی هم استفاده می‌کنند که توان خروجی آن 50 تا 200 وات و زمانی تقریبی پالس آن 0.1 تا 100 میکروثانیه است. بار پمپ آب در این لیزر تقریبا 20 تا 500 خواهد بود و خروجی آب آن 5 تا 75 میلی‌متر در دقیقه است.

درباره دستگاه برش لیزر، تعریف علمی برش لیزر و اینکه برش لیزر چطور عمل می‌کند بیشتر بخوانید.

تفاوت لیزر واترجت و لیزر معمولی چیست؟

در لیزر واترجت نیازی به قرارگیری جسم در نقطه‌ی کانونی لیزر نیست. همچنین، حین برش، دیواره‌های موازی تشکیل می‌شود و مقیاس ابعاد برش افزایش می‌یابد. هنگام برش با استفاده از این لیزر، اثرات گرمادیدگی جسم بسیار اندک است و چه بسا به ندرت دیده می‌شود و مواد ذوب شده در پایین جسم جمع نمی‌شود. این در حالی است که در برش لیزر معمولی تمامی موارد قید شده برعکس خواهد بود.

مزایای واترجت در دستگاه برش لیزر

از قابلیت‌های واترجت این است که ابعاد گرین‌های قطعه طی برش تغییر نخواهد کرد و برش عاری از ترک‌های کوچک در نواحی برش خواهد بود. این فرآیند فاقد اکسیداسیون است و جسم تاب برنمی‌دارد زیرا حین برش فشاری به جسم وارد نمی‌شود. به دلیل وجود تکانه‌های بسیار در حین فرآیند، مواد ذوب شده به جسم نمی‌چسبد.

با بهره‌گیری از سیستم واترجت می‌توان اجسام داخل آب را نیز برش داد. عملکرد واترجت مشابه فیبرنوری است به همین دلیل نیازی نیست جسم در نقطه‌ی کانونی قرار بگیرد زیرا پرتو به صورت موازی ساطع می‌شود و حتا اجسامی که با پرتو فاصله دارند نیز برش خواهند خورد. حتی در این حال نیز کیفیت برش حفظ خواهد شد.

دستگاه برش لیزر فلزات و غیرفلزات

دستگاه برش لیزر cnc قابلیت برش اجسام فلزی و غیرفلزی را دارد. اما با توجه به توان و قطعات دستگاه، این دستگاه در مدل‌های متفاوتی عرضه می‌شود. همچون دستگاه برش لیزر غیرفلزات که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

دستگاه برش لیزر حکاکی یا غیرفلزات

دستگاه برش لیزر حکاکی اجسام غیرفلزی چون چوب، پلاستیک، پارچه، چرم و … را برش می‌دهد. این دستگاه نیز با توجه به قطعات و توان مصرفی خود به مدل‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شود.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دستگاه برش لیزر حکاکی چطور کار می‌کند؟

در مجموع کار با دستگاه برش لیزر cnc راحت و آسان است اما حین کار با این دستگاه به چند نکته می‌بایست توجه داشت. در ابتدا طرح مورد نظر از سوی طراح، طراحی و سپس برای برنامه دستگاه برش لیزر ارسال می‌شود. برنامه‌ی موردنظر قسمت‌های که نیاز به برش دارد را با رنگ مخصوص مشخص می‌کند. میزان توان دستگاه را از طریق برنامه مشخص و سپس تنظیمات اعمال شده را به صورت پیش‌نمایش و شبیه‌سازی شده مرور می‌کنیم تا از نحوه‌ی درست کار دستگاه مطمئن شویم. و در نهایت طرح را به دستگاه ارسال و توان و سرعت دستگاه را مشخص می‌کنیم و دستگاه به صورت خودکار شروع به برش می‌کند.

درباره برش لیزر و هر آنچه باید درباره برش لیزر بدانید بیشتر بدانید.

تنظیمات دستگاه برش لیزر حکاکی

برش اجسام مختلف مانند چرم، پلاستیک، پارچه و … براساس توان حکاکی مخصوص به خود متفاوت است. در مدل‌های مختلف نوع تنظیمات نیز با یکدیگر تفاوت دارند. این در رابطه با اجسام مشابه هم صادق است برای مثال، اگر صبح جسمی را برش زده‌اید و شب بخواهید دوباره از نوع همان مواد را برش بزنید باید تنظیمات را دوباره وارد کنید و تا اندازه‌ای تغییر دهید مثلا توان و سرعت دستگاه را افزایش دهید. با توجه به توان و ساعت مصرف تیوب لیزر، تنظیمات دستگاه انجام می‌پذیرد.

دلیل تنظیمات دوباره و افزایش سرعت و توان دستگاه به این دلیل است که مواد با استفاده از نور لیزری سوزانده می‌شوند و برش می‌خورند و همین امر سبب خواهد شد تا حین سوختن دوده روی عدسی، آینه‌ها، و دیگر قطعات دستگاه بنشیند که سبب کاهش راندمان کاری دستگاه می‌شود. در نتیجه تنظیمات دستگاه مدام باید بررسی شوند و حضور اپراتور حین کار دستگاه در کنار دستگاه الزامی است.

هنگام کار با دستگاه برش لیزر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دستگاه برش لیزر cnc با توجه به ساختار و عملکرد خود در مقایسه با دیگر دستگاه‌های مکانیکی و سنتی مشابه‌ی گذشته از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند چه بسا با تولید این دستگاه‌ها، خطراتی همچون آسیب و صدمه‌ی پرسنل به شدت کاهش پیدا کرده است اما باز با توجه به همه‌ی ایمنی که این دستگاه برای محیط کار و پرسنل فراهم می‌کند باز رعایت برخی نکات ایمنی هنگام استفاده از آن ضروری است. این نکات عبارتند از:

برای دریافت مشاوره نسبت به انتخاب بهترین دستگاه بسته به نیاز کسب و کار خود با همکاران ما در گروه لیزرهای صنعتی داود تماس بگیرید تا علاوه بر افزایش کیفی و کمی کار در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

یکی از بهترین دستگاه های برش لیزر در ایران دستگاه برش لیزر DA-E 3015 شرکت داود می باشد که شما میتواند با مراجعه به صفحه محصول مورد نظر تمامی امکانات این محصول رو مشاهده و با مشاوره آنلاین و تلفنی آنها ارتباط برقرار کنید.

ممکن است صفحه پرس برک برای شما جذاب باشد .

ممکن است صفحه لیزر برش فلزات برای شما جذاب باشد .

ممکن است صفحه فایبر لیزر برش برای شما جذاب باشد .

ممکن است صفحه دستگاه جوش لیزر برای شما جذاب باشد .

تولید محتوا : داریس